School of Architecture N.T.U.A. | Σχολή Αρχιτεκτόνων Ε.Μ.Π
Architectural Design 9, 2015-16 | Αρχιτεκτονικός Σχεδιασμός 9, 2015-16
Faculty: A. Vozani, A. Kourkoulas, I. Mari, T. Pagonis | Διδ. Ομάδα: Αριάδνη Βοζάνη, Ανδρέας Κούρκουλας, Ιφιγένεια Μάρη, Θάνος Παγώνης
Teaching Assistants: A. Chazapis, R. Karatzouni, N. Magouliotis | Επικουρικό Διδακτικό Έργο: Ράνια Καρατζούνη, Νίκος Μαγουλιώτης, Αντώνης Χαζάπης



Την υλοποίηση σημαντικών σε έκταση και σημασία έργων στις πόλεις ακολουθεί "αναδιάρθρωση", τόσο σε υπερτοπικό όσο και σε τοπικό επίπεδο. Το άμεσα κτισμένο περιβάλλον των μετώπων "μεταλλάσσεται" αργά ή γρήγορα μέσα από μια σειρά παραμέτρων (οικονομικών, κοινωνικών, λειτουργικών), χωρίς να έχει προηγηθεί συχνά ένας στρατηγικός ευρύτερος σχεδιασμός όρων και προϋποθέσεων. 

Η κατασκευή του μεγαλύτερου έργου στην Ελλάδα σήμερα αφορά τη στέγαση της Εθνικής Βιβλιοθήκης, της Νέας Λυρικής Σκηνής και του πάρκου που τα συνοδεύει στην κατάληξη της λεωφόρου Συγγρού, στην περιοχή του παλιού Ιππόδρομου. Τόσο το ίδιο το έργο, όσο και η δυνατότητα του "ανοίγματος προς τη θάλασσα, θα αλλάξουν δραστικά την "ταυτότητα" της περιοχής. 

Ως περιοχή μελέτης επιλέγονται τα Ο.Τ. που περιβάλλουν το νέο έργο. Τα σημερινά "μέτωπα" χαρακτηρίζονται από πολυμορφία και αποσπασματικότητα, τόσο ως προς τη δομή και τη μορφή τους, όσο και ως προς τις χρήσεις. Η περιοχή - γνωστή ως γειτονιά του "ρεμπέτικου" από το 1930 μέχρι και το '60 - αναζητά το νέο της ρόλο μέσα από τις νέες σχέσεις και δυναμικές που διαμορφώνονται.

Monday, January 6, 2014

Αρχιτεκτονικός διαγωνισμός Διαμόρφωση χώρου Ιπποδρόμου στο Δέλτα Φαλήρου_ Πρόταση Leon Krier

Αρχιτεκτονικός διαγωνισμός | Διαμόρφωση χώρου Ιπποδρόμου στο Δέλτα Φαλήρου
Εξαγορά: αρχιτέκτονες Δ. Πορφύριος, Χ. Λούπας, Leon Krier, Α. Σαμαράς

 "Με το ίδιο πνεύμα χωρικής τυπολογίας και συρραφής του πολεοδομικού ιστού αντιμετωπίζεται επίσης το γενικότερο θέμα του κυκλοφοριακού κόμβου ταχείας διέλευσης, που αποτελεί χαρακτηριστικό πρόβλημα των σημερινών μεγαλουπόλεων. Ο ανισόπεδος κόμβος αποτελεί από τη μια μεριά τεχνολογική αναγκαιότητα, ενώ από την άλλη αντιμάχεται τη συνέχεια του πολεοδομικού ιστού, κατακερματίζοντας την πόλη και αλλοτριώνοντας τον πεζό. Στόχος μας στην προτεινόμενη διαμόρφωση της περιοχής γύρω από το Δέλτα είναι να δώσουμε μια περιβαλλοντολογικά πρόσφορη λύση, επουλώνοντας το πολεοδομικό σχίσμα που εισάγει ο ανισόπεδος κόμβος...
...Παράλληλα με την κατασκευή του ανισόπεδου κόμβου (όπως αυτός ήδη κατασκευάζεται), προτείνεται η επιχωμάτωση των διακένων των τριγώνων που σχηματίζουν οι διασταυρούμενοι κλάδοι, η αντιστήριξη των επιχωμάτων με επικλινή τοιχία και η διαμόρφωση νησίδων πρασίνου, σε στάθμη 4-5μ. υψηλότερα από τις εκάστοτε ερυθρές στάθμες των κλάδων. Η τοπογραφία των νησίδων αυτών παρακολουθεί τις υψομετρικές εναλλαγές των κλάδων, ενώ ένα σύστημα από πεζοδρόμους και πεζογέφυρες ενοποιεί τον τεχνητό αυτό λοφίσκο, συνδέοντας έτσι την περιοχή Δέλτα με τη σημερινή περιοχή Αερονομίας, την παράκτια ζώνη και την περιοχή Αμφιθέας-Παλαιού Φαλήρου."
Από την παρουσίαση της μελέτης στα Αρχιτεκτονικά Θέματα13/1979 σσ. 286, 287

Δύο σημειώσεις: 
Η μελέτη αυτή είναι η μόνη από τις βραβευθείσες εκείνου του διαγωνισμού που δεν περιορίζεται στο σχεδιασμό της περιοχής του Ιππόδρομου αλλά εντοπίζει το ζήτημα της "επίλυσης" του συγκοινωνικακού κόμβου του Δέλτα.
Η "επίλυση" του κόμβου τελικά αυτονομείται επομένως θα διαπιστώσετε ότι δεν κουμπώνει με την πρόταση για τον Ιππόδρομο παρά μόνο στην γενική ιδέα του αναχώματος.



     Οι εικόνες προέρχονται από την παρουσίαση του Παναγιώτη Τουρνικιώτη στο μάθημα Η Σύγχρονη Εποχή με τίτλο "Ο Leon Krier ανάμεσά μας ". Την παρουσίαση μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα του μαθήματος, εδώ.
 
    
 
 



No comments:

Post a Comment